Ecuador-2015.reismee.nl

Galapagos

Galapagos zondag 14 juni 2015 tm zondag 21 juni 2015

Opstaan om 3 uur, bordje muesli, half uurtje in de taxi, inchecken, bakje koffie, opstijgen, even een tussenstop in quiaguil, weer opstijgen, landen op de Galapagos, douaneformaliteiten even 100 dollar afreken en de boottrip kan beginnen. Zo snel als je het leest gaat het ook.... maar dan begint het lange wachten op de rest van de passagiers. Er missen er 6! Leuk om vroeg op te staan, maar je hebt er niets aan. Na 2,5 uur wachten zijn we dan eindelijk compleet. Met de zodiac varen we naar de boot (de Guantanamera) en dan kan de trip eindelijk echt beginnen. Na de lunch vertrekken we naar Isla Baltra, playa Las Baches. Vandaag staat hier een korte wandeling naar de flamingo's en een uurtje snorkelen op het programma.

Na de briefing, een diner, helaas met een hap vis en een reparatie aan de motor kunnen we eindelijk los. Na een trip van zo'n 6,5 uur, de turbo stond aan, gaan we weer voor anker. Eindelijk rust en kunnen we wat slapen. In de 6,5 ben ik weer flink misselijk geweest en moesten de nodige pillen naar binnen. Frans heeft alleen maar weinig geslapen, zoals iedereen aan boord.

Het schip is prima, niet te groot. Kunnen 16 toeristen op, een gids en 6 crew-leden. Waar deze laatste geslapen hebben weten we niet wat veel plek buiten de hutten was er niet. We slapen in het vooronder; geen raam dat open kon, warm en heel vochtig, maar wel comfortabel omdat we een groot onderbed hadden en ook nog een bovenbed (eigenlijk voor 3 personen dus). De airco moest de hele dag werken maar kreeg zijn water niet weggewerkt, dus dat werd een kleine klotsende overstroming, terwijl we van buiten al zoveel geklots horen. Het dak was zeik-nat en moest letterlijk steeds gedweild worden. Alles gaat volgens een strak draaiboek, maar dat moet ook omdat er slottijden op alle eilanden zijn.

Het dagelijkse programma begint om 7.00 met het ontbijt, een ochtendprogramma met een excursie en een uurtje snorkelen, 12 uur een eerste warme maaltijd, vervolgen tot een uurtje of half 3 siësta en in de middag weer een excursie en een uurtje snorkelen, gevolgd door een briefing en een tweede warme maaltijd (dat zal wel weer wat extra kilo's opleveren). Vervolgens varen we in de avond en nacht naar een volgend eiland, lekker botsend op het water. Het is een verademing als we er 's morgens zijn en de motor stationair gaat draaien, dan kunnen we meestal nog een paar uurtjes slapen.

Weersverwachting: half tot zwaar bewolkt (gelukkig, anders verbranden we levend!), nachttemperatuur 26 graden, overdag 31 graden. De zeewind maakt het allemaal een stukje comfortabeler. De water temperatuur is ok, we kunnen snorkelen zonder wetsuit.

De eerste volle dag in de ochtend op naar de boobies in Isla Genovesa, Bahia Darwin. De vogels met de rode poten en de blauwe snavels. Mooi om te zien, ook de andere vogels. Ze lijken nergens bang voor te zijn en blijven gewoon zitten.

Daarna nog snorkelen en de ochtend is al weer voorbij. 's middags weer snorkelen, maar dat wordt toch iets anders ervaren. De hele tijd hebben er haaien rond de boot gezwommen. Maar waar wij gaan snorkelen hebben we geen haaien gezien. Daarna nog een wandeling gemaakt op een ander deel van het eiland, El Barranco en de zeldzame uil meerdere malen gespot. Na de briefing en het avondeten gaan we vroeg weer varen. Bijna het hele stuk weer terug dus wordt een leuk nachtje, ik voel het nu al komen.

Gelukkig heb ik de nacht veel beter doorstaan, Frans heeft nog wel even naar de wc moeten duiken, maar verder ging dat ook goed.

De volgende dag hebben we op Isla Bartolome 2 wandelingen gemaakt; 1 naar een uitzichtpunt, Sombrero Chino, waar je de meest gefotografeerde rots kunt zien (en dus kunt vastleggen) en een korte wandeling over lava. We hebben ook nog 2 keer gesnorkeld en zeer leuke dingen gezien; mooie zeesterren, pinguïn, grote schildpad, haaien, spelende zeeleeuw, veel verschillende en gekleurde vissen.

Op naar het volgende eiland dat Isla Isabela heet. Dit eiland is voor een klein deel bewoond en heeft en echt stadje, Puerto Villamil. Ze noemen een klein dorp hier al een stad omdat ze niet meer hebben. Vandaag is het zwaar bewolkt. We gaan naar de vulkaan maar die zal waarschijnlijk wel in de mist liggen. Bij de bus-stop aangekomen ligt deze in de mist en regent het zelfs. Uitzicht 0 dus. Collectief wordt er besloten om niet te gaan wandelen en terug te gaan naar de stad. Daar kan iedereen doen wat hij/zij wil. We gaan met een groepje souvenirs kopen en een coco-loca drinken (cocoswater met een sterkte neut). 's middags gaan we naar het schildpadden opvang huis en daarna hebben we weer tijd voor ons zelf. We lopen terug van het schildpaddenhuis naar de stad om zo toch wat te doen te hebben en gaan met een groepje een biertje op het strand drinken. Daarna willen Frans en ik toch nog even gaan snorkelen en lopen naar dat steiger. Al vallend over zeeleeuwen en lava-leguanen lopen we over de steiger. Het snorkelen was minder spectaculair dan de voorgaand keren. We moeten weer op tijd gaan varen om 's morgens weer bij de volgende stop te zijn.

De stop is op Isla Isabela bij Bahia Elizabeth, een mangrovebos. Hier zien we veel schildpadden en bijzonder fraaie goudkleurige roggen door het ondiepe water zwemmen. Op de nabijgelegen eilanden zien we de blue footed boobie die zijn naam eer aan doet.

Na een korte boottocht gaan we op Bahia Urbina aan land voor een wandeling en snorkelen. We zien hier landschildpadden en grote leguanen.

De zee is vrij ruw, maar toch kan er gesnorkeld worden. Beide maskers zijn kapot, Frans heeft een nieuwe en kan verder, die van mij krijg ik niet goed ingesteld; steeds water erin. Ik stop dan maar, maar Frans zwemt nog met een aantal zeeschildpadden.

De vrijdag starten we met een wandeling naar Darwin-lake. Een prachtig kratermeer met een mooi uitzicht, maar verder niet veel bijzonders. Ook de snorkeltocht laat meer van hetzelfde zien. Het middagprogramma is daarin tegen wel weer bijzonder. Op punta Espinoza liggen massa's varanen, over elkaar, op de rotsen te zonnen. Ook de aanblik van een zeehond met zogend jong is mooi om te zien.

We varen nu aan de noordkant om Isla Isabela heen. We passeren vlak voor de briefing weer de evenaar. Na de maaltijd, het is inmiddels donker, vangen we de oranje gloed op van de vorige maand uitgebarste Wolf-vulkaan.

De laatste volledige dag staat al weer te beginnen. Wie had ooit gedacht dat ik (Frans) vrijwillig om 6:30 uur zou gaan zwemmen cq. snorkelen. Toch gaan we gewoon met de groep mee. Na een uurtje zwemmen met heel veel, niet bijzondere vissen, kunnen we aan het ontbijt aanschuiven. Tijdens het ontbijt varen we naar een nieuwe baai. De excursie gaat naar een klein strand met superzacht zand, heerlijk om op te lopen! De havik op het strand laat zich op 2 meter afstand nog niet verjagen. Aan het einde van het strand wordt op zee een grote groep vogels gespot. Als ik door de verrekijker kijk zie ik ook een orka zwemmen.... De zodiacs worden er weer bijgehaald en we gaan achter de 2 orka's aan. Op een gegeven moment komen ze vlak voor onze zodiacs boven water. Wat een machtige beesten! Daarna op het strand nog wel even de spullen op halen, want ze zijn zo snel weggegaan.

Met de lunch varen we naar een ander eiland met weer een prachtige baai. We hebben de keuze uit een wandeling (waar we niets nieuws zullen zien) of weer gaan snorkelen. De keuze is snel gemaakt want op het strand is het bloedheet. We hebben mooie momenten met een groepje héééél grote manta's en de haaien zijn ook weer van de partij. We varen meteen door naar de laatste locatie. Tijd om liggend op het voordek een verhaaltje te schrijven.

De laatste ochtend staan we vroeg op om alles te pakken en om nog een eilandje vanaf de boot te bekijken. De vorige avond hebben we het er over gehad wat we nog niet gezien hebben en dat waren de dolfijnen. We worden op onze wenken bediend en het rondje om het eiland werden meerdere rondjes om de dolfijnen. Daarna werd het echt tijd om naar het vliegveld te gaan. Daar zijn we al om 8.00 uur en vliegen pas om 12.45. Weer wachten dus. Morgen gaan we op naar de Jungle, waar we weer een paar dagen gaan onderduiken. Eens bekijken hoe vochtig het daar is.

Galapagos is leuk, relaxed, warm, afwisselend en veel dieren gezien die nergens anders op de wereld voorkomen.

Meer foto's kun je zien onder het tabje foto's.

Jan

Leuk dit verslag. Prachtige wildlife foto's zeg!

Ome Jan en tante Kit

wat een fantastische reisverhalen.
heerlijk dat jullie dat allemaal kunnen beleven.
we kijken weer uit naar het volgende verhaal.
Jan en Kit.