Ecuador-2015.reismee.nl

Amazone regenwoud

Amazone maandag 22 juni 2015 tm donderdag 25 juni 2015

Na de Galapagos gaan we de volgende dag al weer door naar de Amazone. We hebben een ecolodge in het noord-oosten van Ecuador in een groot, afgelegen natuurpark. Eerst een korte (30 minuten) onstuimige vlucht, dan nog 2 uur met de bus en dan zijn we bij de rivier die toegang geeft tot het gebied. Eerst nog een lunch en dan een lange tocht van 4 uur, met een grote gemotoriseerde kano, over de rivier. Onderweg wordt er voor diverse dieren gestopt en zien we al slangen, vogels en veel aapjes. In het NP komen in totaal 9 van de 10 soorten apen voor die Ecuador kent. We zullen ze uiteindelijk alle 9, vaak op grote afstand, te zien krijgen. Hier zien we ook meteen het grote verschil met de Galapagos. Waar we voor de dieren op de Galapagos weinig moeite hoefde te doen om ze te zien, in het amazonegebied moet je ze tussen de boomkruinen gaan zoeken en zijn ze alleen op grote afstand zichtbaar.

Aangekomen bij de lodge, kun je snel je spullen kwijt om daarna nog even met de boot naar de zonsondergang te gaan kijken. Na het diner hebben we nog een videopresentatie van de dieren die we die dag hebben gezien; de gids filmt tijdens de tocht.

De volgende ochtend maken we een lange boottocht door het gebied en gaan naar de inheemse bevolking. Daar bakken we op hun wijze maniok-brood en dat smaakt goed. We oogsten, schillen , raspen, drogen en zeven de maniok op de traditionele manier en bakken de vezels op een ijzeren plaat.

De inheemse bevolking maakt gebruik van planten om harde spieren te verlichten. Ik ben vrijwillig proefkonijn. Het is alsof er naaldjes in worden geprikt maar daarna gaat dat relaxt branden; voelt goed op een zeer been. 's middags is er weer een boottocht en zien we de roze dolfijnen. Dit zijn zoetwater dolfijnen. Helaas zaten ze zich niet op de foto zetten

's avond staat er nog een nachtwandeling op het programma. Hier weer een aantal slangen (boa) en veel spinnen waaronder de tarantula

De volgende ochtend staat er een wandeling gepland die Monique aan zich voorbij laat gaan. Ik gaat wel mee. Hier doet de naam amazone REGENwoud zijn naam eer aan, Na een uur begint het stevig te regenen en het houdt de komende 3 uur ook niet meer op. We gaan op zoek naar het kleinere dierenleven (kikkers en spinnen) en krijgen tijdens de tocht veel te horen over de verschillende plantensoorten en hoe deze met elkaar samen leven.

Waarom Monique niet mee kan en wat er verder gebeurd staat in het volgende hoofdstuk. Nadat de groep terug is, besluiten wij om de tour af te breken en ons te laten evacueren. Met de topsnelheid varen we door de jungle, nu zijn we in een uur terug. Na nog een busrit van 2 uur komen we bij het ziekenhuis aan.