Ecuador-2015.reismee.nl

Amazone regenwoud

Amazone maandag 22 juni 2015 tm donderdag 25 juni 2015

Na de Galapagos gaan we de volgende dag al weer door naar de Amazone. We hebben een ecolodge in het noord-oosten van Ecuador in een groot, afgelegen natuurpark. Eerst een korte (30 minuten) onstuimige vlucht, dan nog 2 uur met de bus en dan zijn we bij de rivier die toegang geeft tot het gebied. Eerst nog een lunch en dan een lange tocht van 4 uur, met een grote gemotoriseerde kano, over de rivier. Onderweg wordt er voor diverse dieren gestopt en zien we al slangen, vogels en veel aapjes. In het NP komen in totaal 9 van de 10 soorten apen voor die Ecuador kent. We zullen ze uiteindelijk alle 9, vaak op grote afstand, te zien krijgen. Hier zien we ook meteen het grote verschil met de Galapagos. Waar we voor de dieren op de Galapagos weinig moeite hoefde te doen om ze te zien, in het amazonegebied moet je ze tussen de boomkruinen gaan zoeken en zijn ze alleen op grote afstand zichtbaar.

Aangekomen bij de lodge, kun je snel je spullen kwijt om daarna nog even met de boot naar de zonsondergang te gaan kijken. Na het diner hebben we nog een videopresentatie van de dieren die we die dag hebben gezien; de gids filmt tijdens de tocht.

De volgende ochtend maken we een lange boottocht door het gebied en gaan naar de inheemse bevolking. Daar bakken we op hun wijze maniok-brood en dat smaakt goed. We oogsten, schillen , raspen, drogen en zeven de maniok op de traditionele manier en bakken de vezels op een ijzeren plaat.

De inheemse bevolking maakt gebruik van planten om harde spieren te verlichten. Ik ben vrijwillig proefkonijn. Het is alsof er naaldjes in worden geprikt maar daarna gaat dat relaxt branden; voelt goed op een zeer been. 's middags is er weer een boottocht en zien we de roze dolfijnen. Dit zijn zoetwater dolfijnen. Helaas zaten ze zich niet op de foto zetten

's avond staat er nog een nachtwandeling op het programma. Hier weer een aantal slangen (boa) en veel spinnen waaronder de tarantula

De volgende ochtend staat er een wandeling gepland die Monique aan zich voorbij laat gaan. Ik gaat wel mee. Hier doet de naam amazone REGENwoud zijn naam eer aan, Na een uur begint het stevig te regenen en het houdt de komende 3 uur ook niet meer op. We gaan op zoek naar het kleinere dierenleven (kikkers en spinnen) en krijgen tijdens de tocht veel te horen over de verschillende plantensoorten en hoe deze met elkaar samen leven.

Waarom Monique niet mee kan en wat er verder gebeurd staat in het volgende hoofdstuk. Nadat de groep terug is, besluiten wij om de tour af te breken en ons te laten evacueren. Met de topsnelheid varen we door de jungle, nu zijn we in een uur terug. Na nog een busrit van 2 uur komen we bij het ziekenhuis aan.

Galapagos

Galapagos zondag 14 juni 2015 tm zondag 21 juni 2015

Opstaan om 3 uur, bordje muesli, half uurtje in de taxi, inchecken, bakje koffie, opstijgen, even een tussenstop in quiaguil, weer opstijgen, landen op de Galapagos, douaneformaliteiten even 100 dollar afreken en de boottrip kan beginnen. Zo snel als je het leest gaat het ook.... maar dan begint het lange wachten op de rest van de passagiers. Er missen er 6! Leuk om vroeg op te staan, maar je hebt er niets aan. Na 2,5 uur wachten zijn we dan eindelijk compleet. Met de zodiac varen we naar de boot (de Guantanamera) en dan kan de trip eindelijk echt beginnen. Na de lunch vertrekken we naar Isla Baltra, playa Las Baches. Vandaag staat hier een korte wandeling naar de flamingo's en een uurtje snorkelen op het programma.

Na de briefing, een diner, helaas met een hap vis en een reparatie aan de motor kunnen we eindelijk los. Na een trip van zo'n 6,5 uur, de turbo stond aan, gaan we weer voor anker. Eindelijk rust en kunnen we wat slapen. In de 6,5 ben ik weer flink misselijk geweest en moesten de nodige pillen naar binnen. Frans heeft alleen maar weinig geslapen, zoals iedereen aan boord.

Het schip is prima, niet te groot. Kunnen 16 toeristen op, een gids en 6 crew-leden. Waar deze laatste geslapen hebben weten we niet wat veel plek buiten de hutten was er niet. We slapen in het vooronder; geen raam dat open kon, warm en heel vochtig, maar wel comfortabel omdat we een groot onderbed hadden en ook nog een bovenbed (eigenlijk voor 3 personen dus). De airco moest de hele dag werken maar kreeg zijn water niet weggewerkt, dus dat werd een kleine klotsende overstroming, terwijl we van buiten al zoveel geklots horen. Het dak was zeik-nat en moest letterlijk steeds gedweild worden. Alles gaat volgens een strak draaiboek, maar dat moet ook omdat er slottijden op alle eilanden zijn.

Het dagelijkse programma begint om 7.00 met het ontbijt, een ochtendprogramma met een excursie en een uurtje snorkelen, 12 uur een eerste warme maaltijd, vervolgen tot een uurtje of half 3 siësta en in de middag weer een excursie en een uurtje snorkelen, gevolgd door een briefing en een tweede warme maaltijd (dat zal wel weer wat extra kilo's opleveren). Vervolgens varen we in de avond en nacht naar een volgend eiland, lekker botsend op het water. Het is een verademing als we er 's morgens zijn en de motor stationair gaat draaien, dan kunnen we meestal nog een paar uurtjes slapen.

Weersverwachting: half tot zwaar bewolkt (gelukkig, anders verbranden we levend!), nachttemperatuur 26 graden, overdag 31 graden. De zeewind maakt het allemaal een stukje comfortabeler. De water temperatuur is ok, we kunnen snorkelen zonder wetsuit.

De eerste volle dag in de ochtend op naar de boobies in Isla Genovesa, Bahia Darwin. De vogels met de rode poten en de blauwe snavels. Mooi om te zien, ook de andere vogels. Ze lijken nergens bang voor te zijn en blijven gewoon zitten.

Daarna nog snorkelen en de ochtend is al weer voorbij. 's middags weer snorkelen, maar dat wordt toch iets anders ervaren. De hele tijd hebben er haaien rond de boot gezwommen. Maar waar wij gaan snorkelen hebben we geen haaien gezien. Daarna nog een wandeling gemaakt op een ander deel van het eiland, El Barranco en de zeldzame uil meerdere malen gespot. Na de briefing en het avondeten gaan we vroeg weer varen. Bijna het hele stuk weer terug dus wordt een leuk nachtje, ik voel het nu al komen.

Gelukkig heb ik de nacht veel beter doorstaan, Frans heeft nog wel even naar de wc moeten duiken, maar verder ging dat ook goed.

De volgende dag hebben we op Isla Bartolome 2 wandelingen gemaakt; 1 naar een uitzichtpunt, Sombrero Chino, waar je de meest gefotografeerde rots kunt zien (en dus kunt vastleggen) en een korte wandeling over lava. We hebben ook nog 2 keer gesnorkeld en zeer leuke dingen gezien; mooie zeesterren, pinguïn, grote schildpad, haaien, spelende zeeleeuw, veel verschillende en gekleurde vissen.

Op naar het volgende eiland dat Isla Isabela heet. Dit eiland is voor een klein deel bewoond en heeft en echt stadje, Puerto Villamil. Ze noemen een klein dorp hier al een stad omdat ze niet meer hebben. Vandaag is het zwaar bewolkt. We gaan naar de vulkaan maar die zal waarschijnlijk wel in de mist liggen. Bij de bus-stop aangekomen ligt deze in de mist en regent het zelfs. Uitzicht 0 dus. Collectief wordt er besloten om niet te gaan wandelen en terug te gaan naar de stad. Daar kan iedereen doen wat hij/zij wil. We gaan met een groepje souvenirs kopen en een coco-loca drinken (cocoswater met een sterkte neut). 's middags gaan we naar het schildpadden opvang huis en daarna hebben we weer tijd voor ons zelf. We lopen terug van het schildpaddenhuis naar de stad om zo toch wat te doen te hebben en gaan met een groepje een biertje op het strand drinken. Daarna willen Frans en ik toch nog even gaan snorkelen en lopen naar dat steiger. Al vallend over zeeleeuwen en lava-leguanen lopen we over de steiger. Het snorkelen was minder spectaculair dan de voorgaand keren. We moeten weer op tijd gaan varen om 's morgens weer bij de volgende stop te zijn.

De stop is op Isla Isabela bij Bahia Elizabeth, een mangrovebos. Hier zien we veel schildpadden en bijzonder fraaie goudkleurige roggen door het ondiepe water zwemmen. Op de nabijgelegen eilanden zien we de blue footed boobie die zijn naam eer aan doet.

Na een korte boottocht gaan we op Bahia Urbina aan land voor een wandeling en snorkelen. We zien hier landschildpadden en grote leguanen.

De zee is vrij ruw, maar toch kan er gesnorkeld worden. Beide maskers zijn kapot, Frans heeft een nieuwe en kan verder, die van mij krijg ik niet goed ingesteld; steeds water erin. Ik stop dan maar, maar Frans zwemt nog met een aantal zeeschildpadden.

De vrijdag starten we met een wandeling naar Darwin-lake. Een prachtig kratermeer met een mooi uitzicht, maar verder niet veel bijzonders. Ook de snorkeltocht laat meer van hetzelfde zien. Het middagprogramma is daarin tegen wel weer bijzonder. Op punta Espinoza liggen massa's varanen, over elkaar, op de rotsen te zonnen. Ook de aanblik van een zeehond met zogend jong is mooi om te zien.

We varen nu aan de noordkant om Isla Isabela heen. We passeren vlak voor de briefing weer de evenaar. Na de maaltijd, het is inmiddels donker, vangen we de oranje gloed op van de vorige maand uitgebarste Wolf-vulkaan.

De laatste volledige dag staat al weer te beginnen. Wie had ooit gedacht dat ik (Frans) vrijwillig om 6:30 uur zou gaan zwemmen cq. snorkelen. Toch gaan we gewoon met de groep mee. Na een uurtje zwemmen met heel veel, niet bijzondere vissen, kunnen we aan het ontbijt aanschuiven. Tijdens het ontbijt varen we naar een nieuwe baai. De excursie gaat naar een klein strand met superzacht zand, heerlijk om op te lopen! De havik op het strand laat zich op 2 meter afstand nog niet verjagen. Aan het einde van het strand wordt op zee een grote groep vogels gespot. Als ik door de verrekijker kijk zie ik ook een orka zwemmen.... De zodiacs worden er weer bijgehaald en we gaan achter de 2 orka's aan. Op een gegeven moment komen ze vlak voor onze zodiacs boven water. Wat een machtige beesten! Daarna op het strand nog wel even de spullen op halen, want ze zijn zo snel weggegaan.

Met de lunch varen we naar een ander eiland met weer een prachtige baai. We hebben de keuze uit een wandeling (waar we niets nieuws zullen zien) of weer gaan snorkelen. De keuze is snel gemaakt want op het strand is het bloedheet. We hebben mooie momenten met een groepje héééél grote manta's en de haaien zijn ook weer van de partij. We varen meteen door naar de laatste locatie. Tijd om liggend op het voordek een verhaaltje te schrijven.

De laatste ochtend staan we vroeg op om alles te pakken en om nog een eilandje vanaf de boot te bekijken. De vorige avond hebben we het er over gehad wat we nog niet gezien hebben en dat waren de dolfijnen. We worden op onze wenken bediend en het rondje om het eiland werden meerdere rondjes om de dolfijnen. Daarna werd het echt tijd om naar het vliegveld te gaan. Daar zijn we al om 8.00 uur en vliegen pas om 12.45. Weer wachten dus. Morgen gaan we op naar de Jungle, waar we weer een paar dagen gaan onderduiken. Eens bekijken hoe vochtig het daar is.

Galapagos is leuk, relaxed, warm, afwisselend en veel dieren gezien die nergens anders op de wereld voorkomen.

Meer foto's kun je zien onder het tabje foto's.

Quito

Quito zaterdag 13 juni 2015

Op vrijdagochtend vroeg op (5.15)om dan eindelijk te vertrekken. Wat marge ingebouwd voor als het onderweg druk zou zijn en voor de nieuwe douanaformaliteiten. Afgelopen weekend nog wachttijden van een uur. Vandaag zat alles mee; niets vreemds onderweg en bij de douana ging het soepel. Nu wordt het tijd voor KLM om het boarden zelf eens te gaan aanpakken; wat een zooitje ongeregeld en traag.

Maar eindelijk onderweg en na een vlucht van ruim 11 uur kwam Quito in zicht. Op een een 8-baan landing na was alles ok. Een 8-baan landing is een schokkerige landing met steeds een klein stukje verval versterkt door een schoolklas die er dan de bekende bob-geluiden bij maakt.

Na de douaneformaliteiten, die hier ook wel wat sneller zouden mogen, gingen we met de gids naar het hotel. Onderweg vertelde hij nog veel nuttige tips en werd het reisprogramma doorgesproken. Daarna was het tijd voor een biertje en een hapje. Al vroeg in de avond zijn we gaan slapen, maar voor Nederlandse begrippen was het al knap laat (7 uur tijdverschil).

's nachts ook maar kort echt geslapen en de rest wakker geweest. Daarom zaten we vroeg aan het ontbijt. We willen naar La mitad del Mundo, wat het middel van de wereld betekend, oftewel de evenaar. Bij het einde van de wereld (Ushuaia) zijn we ook al geweest, blijft het begin van de wereld over. We gingen dat met het fantastische openbaar vervoer van Ecuador doen. Nagevraagd hoe we er moesten komen en daar gingen we. Eerst te voet naar het busstation en dan de juiste bus vinden. Na even puzzelen hadden we het door waar we moesten zijn en kochten een kaartje a 50 dollarcent pp. Op de grote bus-terminal overstasppen in een andere bus met een kaartje voor maar 25 dollarcent. Daar wordt je niet echt arm van. Net als op straat wordt er in de bus van alles verkocht; van snoep en fruit tot cd's en massage apperatuur.

Met wat hulp van anderen wisten we waar we moesten uitstappen en konden we la mitad det mundo gaan bekijken. We wisten inmiddels al dat dit niet het juiste punt was en dat dat zo'n 200 meter verder zou moeten liggen. Toch leuk rondgekeken en rondgewandeld langs de vele winkeltje. Ik wilde ook graag even naar het echte punt en toen kwamen we het Museo Solar Intinan tegen; een museum over de verschillende stammen en met wat proefjes om het verschil tussen noord/zuid aan te tonen. Leuk museum.

Het echte 0.0.0 via mijn GPS zijn er niet meer wezen zoeken want we wilden ook nog naar de stad en het was al wat later geworden. Weer terug met de bus, netje gevraagd of deze naar Quito ging. Er van uit gaande dat we dan wel weer bij de terminal zouden aankomen. Nou nee, eerst twee keer het dorp gehad, zodat je je al afvroeg of je wel de juiste kant op ging en onderweg geen herkenningspunten meer tegen gekomen. Met handen en voeten maar even vragen waar we wel kwamen of hoe we in de oude stad van Quito kwam. Waar we zaten kon hij niet aangeven, waar hij zou zeggen waar we eruit moesten. Dat deed het hulpje keurig en zo kwamen we toch in de stad uit. Daar hebben we wat rond gedaald, kerkjes en andere gebouwen bekeken en lekker in het centrale park naar mensen gekeken waarvan er nog vele in traditionele kleding rondliepen.

Een ding weten we zeker. We zijn blij dat we voor een huurauto hebben gekozen en niet 2 weken met het openbaar vervoer op pad gaan en dan steeds maar niet weten welke lijn je moet hebben en waar je uit moet stappen. Er rijden heel veel bussen in Quito en het kost allemaal niets, en als je de tijd hebt en niet te veel bij je dat is het prima te doen en een leuke ervaring.

Daarna in de buurt van het hotel nog wat gegeten en weer op tijd terug. Nog even dit verslag schrijven en dan op tijd naar bed. Morgen om 3.00 uur rinkelt de wekker en gaan we naar de Galapagos. We zijn benieuwd en zullen jullie waarschijnlijk pas over een week onze verhalen gaan vertellen.

Welkom op onze Reislog

Hallo en welkom op onze reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevindwn en waar we geweest zijn Meer informatie over ons en de reis die we gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zien je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!